2015. február 3., kedd

Tucan építés

Szabó "Főnök" Tamás barátom, aki oszlopos WWG tag (a kötelék bal vagy jobb oldala, attól függően, hogy sikerül repülnünk...), Multiplex Tucan KIT építésének képes beszámolóját osztom most meg.
Tamás nem őrült (legalábbis, nem jobban mint mi :) ), csak mivel a reptérre ill. reptérről együtt autózva szeretünk az Üvegtigris c. alapműből idézgetni, ezért az építés összefoglalóját is ebben a stílusban követte el...

Első "épített" RC szettnek vásároltam a Tucan Kit+ dobozt. Persze az "építés" itt csak a fő részegységekre vonatkozik, kezdőként nem kellett balsával, bordákkal, párhuzamosokkal, merőlegesekkel, szervó választással és meghajtás tervezéssel foglalkozni. A Kit+ készletben minden megtalálható volt a vevőn kívül. Azért esett erre a modell-re a választásom, mert tartalmaz egy fa "magot", mely a tűzfal pozícionálást és a belső stabilitást egyaránt biztosította a hab szerkezetű géphez, s egyben bepillantást engedett a fa illesztés-ragasztás tudományába. Ezen felül a robusztus futómű szerkezet is megfogott, mely a magamfajta botcsinálta RC pilóta várhatóan kemény odaverős-felpattogós landolásait is kibírja majd. A gépet a Modell Hungáriánál néztem ki, de ott csak a Kit változat volt kapható, melyből hiányzott a meghajtás és a szervók. Így a Kit+ verziót végül a www.derschweighofer.at - nál vásároltam.

Nyár közepe. Mindenki strandol, én ragasztok. Eddig nem volt nehéz. Jól látható azonosítók, könnyen kivágható, precíz rétegelt lemez darabok. Sanyiiii !










Utólag már tudom, hogy a tűzfal morálisan ingoványos. Az 1mm-es kotyogása nem volt elhanyagolható. Ma már ellenőrizném a derékszöget ragasztás előtt ! Nincs jó helyen ez a tűzfal, Lali.















A fa "mag" végső ragasztását a habban lévő helyén kellett elvégezni. Az elektronika beszerelése egyszerűen ment. Hova futsz Sanyííí ?

Az első futómű. Később kitámasztást kívánt a fa oldalon. Egy csúnya felszálláskor elakadt egy gödörben és berepedt a belső oldali rétegelt lemez.
(Ez volt az egyetlen gödör a Dunakeszi reptéren...) Jó srác a Tucan, csak vigyázz vele.
A szárnyközép karbon rúddal, szárnyfixáló csavar mentettel. A gép egyik legstabilabb része. Amikor a szomszéd zongorázik, úgy érzem, valami megmozdul bennem....hogy...megfojtom...vagy valami ilyesmi.
Azáltal, hogy te piros szervót használsz - különbözöl. Naaa, érted már ? Bár a "takonypisztolyos" ragasztás meglepően stabil, az orrán-száján-folyó technológia nem lett a kedvencem.
Az első futómű fém fogaskerekes kormány szervója. A kormányról csak ennyit. Ne hozz szégyent a testtülletre!
A szárny összeillesztésénél megszenvedtem az 50 másodperces pillanatragasztóval. Mire a teljes ragasztandó hosszt bekentem, 5 másodpercem maradt a pontos illesztésre. Egyik darab kb. 0,5 mm-rel a cél mélység előtt beragadt örökre. A kész gépen nem zavaró. Jó helyen van az a darab fiam....Te nem vagy jó helyen!
Csűrőszervó és csűrőhimba. A megoldás jó. Na, jó volt ? Mér nem mondod, hogy jó volt? Soha nem volt ilyen jó! Vagy sokkot kaptál?











A szárnyban futó merevítések nagyon is kemények. Tucanom van, LiPo-val járok és ne is legyek kemény?









Vízszintesség, futómű ellenőrizve.Van ott a csomagban egy darab fa. De azt nem használhatják. (Még méretre vágott 0,5-ös fa lemezt is mellékeltek a hátsó futó alá, ha netán korrigálni kellene az egyik oldalt.)







Ez azér' jó, mer' nagy. Na jó a fesztáv, az nagy (1300 mm).












Ez meg azér' jó, mer jó. Ennek aztán van terpesztése! Meg jól látszik a fekete hasa, ami sokat segített az első reptetéseknél.











A hátsó futó egy 10 mm-es mélyedésben ül. Atombiztosnak bizonyult - eddig. Anyád nem szeretett engem...











Azok a szép matricák...Ne lépj rá ! A vízbázisú akril ezüst festék (Modell Hungária) meglepően jól mutatott - amikor felkerült már az 5. réteg is. Ezt a trükköt 67-ben egy IFA sofőrtől tanultam - mit tanultam - vettem, kerek 140 Forintért!











Az 50x20 cm-es matrica közös felragasztása próbára tette a házasságunkat. Azutááán, hát történt egy s más, de végül is élünk...











Fűst-üveg szerű kabintető beragasztva. Te, a pilóta figurát mivel fogod behelyezni a kabinba ? Ja, semmivel. Ki a király, Sanyíííí?















Matrica, még matrica, meg még matrica... 1,5 négyzetméteres üres lepedő maradt a matricák után. Minek hoztad ide ezeket? Hát én kértem?












Saját ötlet: Festék helyett fekete szig-szalag ráfeszítés kabinkeret gyanánt. Meglepően tartós, mai napig mutatós és sértetlen. (eredetileg az Én ötletem volt, szerintem... :) - a szerk.)
Ez nem a pénzről szól. Ez egyfajta küldetésem nekem...












Hát ebben boldog lehet tököd Lalikám ! A Tucan-nak is tele van a farka...matricával.












Magassági szervó kész. Sanyiiii! Tartsd már azt a k...va lámpát!















Performanssz Dzset Trééner. Ne beszélj angolul Csoki. Mér'? Mer' nem tudsz, azér'.














Mer' ez nem csak pénzkérdés... Ilyet nem lehet csak úgy venni!















Akkor Te most nem lehetsz biztos benne, hogy Te nem akarsz ilyet venni, tehát még az is lehet, hogy akarsz!













Te Bajusz! Néz má' csak ezt! Akkor én most nyertem?




















Hát akkor azt én nyertem... hát én kapartam, nem Lali?















Huhuhuhúúú. Te...hát én leszerelek!
















Pörgesd föl magad, azt bármi van b...' fel egy napszemüveget, húzd fel a gázt koppanásig...














...húzd fel a k...va anyját, hajoljon a gázkar, a légcsavarod úgyis jobban szív, mint bármelyik csajod!!!







Arcus Sonic zuhanás

avagy: azt hiszitek, hogy a Törpök élete csupa móka és kacagás???

Egyik repítésem műszaki hibára visszavezethető zuhanással végződött.

Aznapi első leszállásomkor vettem észre, hogy a repülőm jobb csűrője magától mozog 1-1 millimétert fel-le, jellegzetes zizegő hangot hallatva. Igyekeztem vissza az "öreg" modellező kollégákhoz, mondják meg, hogy mi lehet a hiba!
Mire odaértem - természetesen -, a jelenség elmúlt...

Kicseréltem az akkumulátort, próbálgattam a kitérítéseket, minden rendben... A WWG csapat többi tagja a levegőben, kamera indít, még egy utolsó próba, mehet. Eldobom és már akkor látom, hogy párhuzamosan a felszállást segítő "nagy gázzal" a jobboldali csűrő önállósítja magát és kitér maximumra és úgy is marad. A repülő egy majdnem teljesen szabályos parabolát leírva orral a földbe csapódik.


Szerencsére, nem sérült komolyan a repülőm, bár az orra kissé tömörebb lett. Az egyik csűrő-szervó romlott el, ezt kellett csak kicserélni, de már a kabintető mágneses rögzítése sem 100%-os, egy befőttes gumival kell azóta rögzíteni...


2015. február 2., hétfő

Első videó, megalakul a "White Wild Gliders"!

Mivel mint ez első bejegyzésben már említettem, csak játékos vagyok, de azért az rc repülésbe valamennyire a kreativitásomat is szeretném belevinni, ezért már a kezdetektől a reptetéseink képi rögzítésére törekedtem.
A három egyforma Arcus vitorlázó repülőnkhöz vásároltunk 3 egyforma Mobius akció kamerát. Ez egy könnyű és rendkívül jó ár/érték arányú full-HD kamera, remek funkciókkal. Akit bővebben érdekel, itt egy jó cikk a kameráról.

Megvolt a három egyforma gép, a három egyforma kamera, így irány a Dunakeszi Repülőtér modellező része. Azt beszéltük meg, hogy igyekszünk egymáshoz közel repülni, természetesen úgy, hogy ne ütközzenek a modellek össze. Ez egyáltalán nem könnyű. A megbeszélés szerint, én repültem elöl, - mivel nekem volt a legkisebb a gyakorlatom - így az én kamerám hátrafelé nézett, a többieké a szárnyak bal ill. jobb oldalára kerültek. (Egyik repítéskor úgy állítottam be a kamerát, hogy  középről a szárny vége felé nézzen. Ez jó ötletnek bizonyult, mert nagyon szép felvételeket lehet így készíteni, főleg, ha a nap megcsillan a szárnyon). A megbeszélés szerint próbáltam egyenletes köröket repíteni a többiek pedig követtek. Egy-egy repítés közben nagyon sok "nyersanyag" keletkezik a három kamera képéből. Ezekből szép feladat kiválasztani a leghangulatosabb részeket. 

Mondanom sem kell, hogy az első kötelék repítésnél már volt is egy szerencsés baleset, ahol két gép ütközött. Szerencsére csak a kabintető repült le az egyikről, amit meg is találtunk. Ezt a balesetet az első videónk bemutatója is megörökítette...
Gondolkoztunk, hogy mi legyen a videoklip címe. Több ötlet is felmerült és mivel, hogy elég "vadul" repítünk így együtt, ezért a White Wild Gliders' címre esett a választásunk. Az első jól sikerült felvételek és a bemutató videó kedvező fogadtatása után, nem volt kérdés, hogy több hasonlót is fogunk készíteni. Úgy döntöttünk, hogy a "White Wild Gliders" nevet meghagyjuk a csapatunknak, akik ezeket a videókat majd elkövetik és a publikált videókat pedig egyszerűen csak sorszámokkal különböztetjük meg. A bemutató elkészítése után nekiálltam megvágni az első videót, mely az "One" címet kapta. Vágásnál arra törekedtem, hogy a videó lehetőleg olyan rövid legyen, hogy ne unja el a néző, de benne legyen minden számunkra fontos momentum.




2015. február 1., vasárnap

Második és harmadik gépem


Az sBach fiaskó után, önbizalom hiányos állapotba kerültem... Hiába a sok szimulátoros gyakorlás, a való életben mindig túlizgultam a repítéseket. Megvásároltam második gépemet egy Robbe Arcus Sonic 2m-es, segédmotoros vitorlázót - némi alkudozás után -, kedvenc hobby boltomban, Andreasnál. Így a két barátommal együtt már teljes volt a három gépes egyforma repülőflotta, jó alapot nyújtva ezzel a közös játékhoz! Nekem fontos, hogy a szabadidőmet lehetőleg a barátaimmal tudjam tölteni, ez a közös hobby pedig nagyon jó alkalmakat nyújt erre.

Bevallom, eleinte az Arcus is megrémített, pusztán a mérete miatt. (Nagy gép nagyot tud esni). Az első repítések egyáltalán nem voltak stresszmentesek, hogy finoman fogalmazzak... :)


Vágytam már egy igazán barátságos tanulógépre is. Megkértem a SzánModell vezetőjét, hogy építsen nekem egy tréner gépet. A gép egy Piper Cub J3 -as némileg "baltával faragott", de nagyon jó indulatú modellje. Ezzel a géppel már nagyon jókat tudtam repülni, bár a második repülés egy sajátos balesettel végződött. Az akkumulátor a gép hasában, a motor mögött helyezkedik el, amit helyhiány miatt csak egy kis darab tépőzár és egy mágneses ajtó stabilizált. Sajnos nem elég körültekintően raktam be az akkumulátort és egyik keresztben áthúzáskor azt vettem észre, hogy valami kiesik a gépből. Mivel épp egy "kövér" gázt adtam, ezért meg voltam győződve róla, hogy a kis csengőmotor lökődött le, ezért bőszen kormányoztam a gépet, hogy biztonsággal le tudjak vitorlázni. Mondanom sem kell, hogy ez nem volt teljesen sikeres, hiszen az akkumulátor esett ki a gépből (azóta bombázónak hívjuk), így persze semmi nem működött leszállás (leesés) közben. A balesetben csak a gép orra tört meg egy kicsit, egy ragasztás után, már újra repülőképes volt.

Ez egy igazán kezes gép, a lassú és alacsony áthúzások mestere!

Piper video: