2015. május 18., hétfő

Legendák a levegőben Dunakeszi / Ferihegy, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - Látogatás

Múlt szombaton a - méltatlanul kis publicitást kapott - "Legendák a levegőben - Dunakeszi" repülőnapra látogattam ki.
A Dunakeszi Modellező Baráti kör fórumán többen is jelezték, hogy jönnének, de a részletes programról nagyon keveset lehetett tudni. Péntek estére egyik klubtársunk jóvoltából került ki a fórumra is a részletes program, amit én csak szombat reggel olvastam. Gondoltam, hogy pár órára kinézek, bár már voltam repülőnapon Dunakeszin, de az ilyesmi mindig vonzó lehetőség.


A program kifejezetten színvonalas volt, aki ott tudott lenni az látta, aki meg nem, az - ha szerencsénk van -, akkor jövőre meggyőződhet róla személyesen!
A teljesség igénye nélkül, pár látványosság: ejtőernyős ugrás, Vári Gyula vadászpilóta JAK 52-es műrepülő bemutató, Hársfalvi Pál vitorlázó műrepülő bemutató, MI-2 -es helikopter bemutató Imreh Lajos, Delfin L29 bemutató repülés, old timer vitorlázó repülőgép Révy László bemutatórepülés ( vontatásból Gavronnal).
Ez utóbbin utasként én is részt vettem, úgyhogy most ezt mesélem el:
A "legendák a levegőben" programok része az utasrepültetés is. Lehetett AN-2 -es repülővel, kis négyszemélyes repülőkkel és helikopterrel séta-repülni, valamint "élmény-repülni" Vári Gyula mögött a JAK-52 -ben és a MI-2 -es helikopteren is. Ezek az élmény repülések a magyar átlag-pénztárcához képest elég borsos összegbe kerültek (33 ezer Ft.), de a gép sokat volt utasokkal a levegőben, úgyhogy azért voltak páran, akik ezt is meg tudták fizetni. Szerencsére a sima utas repülések sokkal olcsóbbak. Én már régen fentem rá a fogamat, hogy a Cimbora vitorlázógéppel repülhessek Révy Laci bácsival. Érdeklődtem, hogy vontatásból, vagy csörlőzésből történik-e az utasrepültetés, ugyanis tudtam, hogy a Cimbora, mint old timer gépe egyrészt nem tud magasra emelkedni így, másrészt a siklószáma igen alacsony, ezért maximum 3-4 perces repülésre lehet számítani.
A jegyelárusító helyen ezt nem tudták megmondani, úgyhogy elsétáltam a Cimborához, ahol szerencsémre ott volt a Laci bácsi is, akit tisztelettel megkérdeztem, hogy mi lesz a program. Ezek szerint a bemutató repülésén vontatásból a továbbiakban pedig csörlőzésből fog repülni. Ennek nem örültem, mert kicsit többet szerettem volna repülni, mint 3-4 perc. 
Aztán szó-szót követett, elkezdtünk beszélgetni és mivel Laci bácsi nem megy a szomszédba a jó repülős és repülőgép építő sztorikért, ezért kb. másfél órán át beszélgettünk, aminek az lett az eredménye, hogy neki már rohannia kellet a startra a bemutatórepüléshez. Ahogy elbúcsúztunk a hangosbemondón hallottam, hogy a Cimbora utasát várják a jegyelárusító pulthoz. Elmentem a pulthoz és megkérdeztem, hogy rám gondoltak-e, vagy van esetleg valaki más, aki előbb jelentkezett? Mondták, hogy nem-nem, rohanjak, mert kezdődik a program! Beültünk egy Malévos autóba a quadcopteres operatőrrel együtt, hogy utolérjük a Cimbora starthelyre vontatását, ugyanis a "Fröccsbusz" húzta a repülőt, ezért ez nagyon jó témának bizonyult a felvételekhez. A starthelyen még megvártuk, hogy szabad legyen a légtér (akkor ment a Delfin bemutatója), aztán már elénk  kanyarodott a vontatógép és indultunk is.







Nem hülyeség a repülős sapka! :)

Az első benyomásom, hogy Úr Isten' de kilógok ebből a gépből!
A második, hogy mindjárt letépi az orkán a fejemet. Van ugyan szélvédő, de vagy törpéknek készült, vagy eleve nem is gondolták komolyan.
Arra gondoltam, csak a vontatógép légcsavarszelét érezzük, majd ha leoldunk, szép nyugodt lesz a levegő, siklunk, beszélgetünk, gyönyörködünk a tájban... Ez elég nagy tévedésnek bizonyult, ugyanis felértünk 650 méter magasra, a vontatógép a megbeszéltek szerint billegtette a szárnyát és leoldottunk, de a fejemet letépni akaró orkán nemhogy csendesedett, de mintha egyre erősödött volna!
Tettünk néhány tiszteletkört a reptér felett, azután Laci bácsi vérbeli vitorlázópilótaként, elkezdett termikre vadászni. Szerencsénk volt, találtunk "2-es" emelést is, amiben szépen benne tudtunk maradni és így több mint 950 méterre emelkedtünk, szép komótos spirálozással. Egyfolytában vigyorogtam, amit ha akartam volna, akkor sem tudtam vonal abbahagyni, mert szó szerint az arcomra fagyott a mosoly! :) Tényleg nem emlékszem, hogy valaha is fázott volna ennyire a fejem és a fülem! Végül is, több mint negyven perc intenzív vitorlázó repülés után elkezdünk leereszkedni, mert Laci bácsi a vége felé azt hajtogatta (már amennyit hallottam), hogy hú de le fognak minket ezért b*szni, mert csak 15 perces lett volna a programunk... :) Az utolsó 50 méteren egy legényes csúsztatással (féklap a Cimborán nincs) lefékeztünk és szépen leszálltunk Dunakeszi ismerős füvére. Azt hiszem, a szerencsémnek köszönhetően egy életre szóló élménnyel gazdagodtam!

Jöjjön pár kép!

950m felé...



"Játszóterünk" a magasból








Az operatőr quadcoptere (hogy a modellek se maradjanak ki)

Vasárnapi családi programunk a már jó előre leszervezett Ferihegyi reptérlátogatás volt.
A látogatás 3 órás, az Aeroparkból indul és ide is érkezik vissza, ahol a túra előtt vagy után ingyenesen megtekinthetők a kiszolgált repülőgépek és reptéri berendezések is.
A túrát egy szimpatikus "repülő és repülőtér fanatikus" fiatalember vezette, aki maga is pilótának készül (és hogy-hogy nem, az apukája is pilóta...).
A szokásos repülőtéri biztonsági átvizsgálás után a "D" portán léphettünk be a repülőtér területére. A busz (egy régi Malévos Ikarus) igyekezett az épp aktuális repülőtéri látványosságok közelébe vinni minket. Például láttunk - és nem utolsó sorban hallottunk - sugárhajtómű próbát, láttuk a Silk Way West Airlines Boeing 747-400F szállítógépének rakodását és felszállását, láttunk Iráni utasszállítót, ami csak kiszolgálásra állhat meg az 1-es betonján, láttuk a leszállítófényeket közelről, a tűzoltó bázist stb. Feltehettünk pár kérdést egy épp indulásra készülődő Wizzair pilótának (Ő volt az idegenvezetőnk apukája) és rengeteg információval gazdagodtunk a repülőtér működéséről.
Ajánlom, hogy akit érdekel és teheti, menjen el egy ilyen túrára!








4K-SW008 Silk Way West Airlines Boeing 747-400F

Aeropark


Aeropark