2015. február 21., szombat

Sport Cub S végre a levegőben

Karácsonyra kapott kis repülőmet a Sport Cub S-t tegnap végre ki tudtam próbálni repülés közben. "Természetesen" a reptérre kiérve a vártnál már megint nagyobb szél fogadott, de sebaj, az ég kék volt, a bárányok hallgattak és rajtunk kívül épp nem is volt senki a reptéren. Illetve befelé jövet láttunk egy kite-ost próbálkozni, ami az álmoskönyv szerint sem jelent jót, ha az ember szélcsendre vágyik...
Néhány szó a modellről. Ez egy kis elektromos gép (616 mm -es fesztáv és 57g -os súly) ami semmi másról nem szól, csak a felhőtlen kikapcsolódásról. A tervezők voltak olyan szívesek és beépítették a HobbyZone-nál már szokásos "SAFE® Technology"-t is, ami kezdők számára ideális segítség lehet. A repülőt BNF (Bind-N-Fly) verzióban vásároltam (létezik RTF is), mert ezekben a gépekben DSM2 Spektrum kompatibilis vevő van gyárilag beépítve. Én egy Spektrum DX6i adót használok, úgyhogy nekem ez pont megfelelő. A gép mint a képen is látszik nagyon csinos, kvázi "scale" modell (tervező:Mike McConville). Azért vettem, mert ha egy kicsit szeretnék csak játszani, akkor ne kelljen elmennem a repülőtérre, egy üres viszonylag kicsi (füves) terület is megfelelő legyen. Ezt a modell gépet a Flite Test egyik videójában láttam meg. Megkértem Andreast, hogy szerezze be nekem a repülőt, de sajnos a karácsonyi átvétel már időhiány miatt lehetetlen volt. A gép január közepén érkezett meg. A doboza meglepően nagy, mert a kis Sport Cub S szárnya nem szedhető le és keresztben terpeszkedik a helyén. Miután a boltból hazahoztam, egyből "összebindeltem" a rádiómmal, majd a kézikönyv leírása szerint beállítottam a speciális "SAFE® Technology" szerinti kapcsolókiosztásokat is. Szeretném hinni, hogy a kezdő és középhaladó kapcsolók használatára nekem már nincs szükségem, de nincs kizárva, hogy a gyerekeimmel vagy akár a feleségemmel kipróbáltatom a repülést, úgyhogy még jól jöhet ez a funkció.


Vásároltam még plusz két akkumulátort, hogy a játékidőt meghosszabbítsam. Az akkumulátor típusa 1 cellás (45C), 3.7V-os, 150mAh-s. A dobozban ebből 1 darab található egy USB-s töltővel. Én egyelőre plusz két darabot vásároltam. Sajnos ezeknek a kis akkumulátoroknak a hátránya, hogy viszonylag hamar tönkremennek. Egy akkumulátorral még szélben is több mint öt percet tudtam repülni, ezzel az eredménnyel meg vagyok elégedve.

Milyen vele játszani? Röviden: nagyon jó!

Bővebben:
Becslésem szerint olyan 5-6 Km/h -s szélben próbáltam ki a kis repülőt. Elsőre csak simán kézből indítottam, hiszen a kerekei nagyon picik és még a nagyobb modellrepülőknek is gyakran meggyűlik a bajuk a repülőtér talajával. Széllel szemben dobtam el (ahogyan illik), de a szélerősség miatt majdnem dobott egy hátast. Dicséretére legyen mondva, hogy jól bírta a szembeszelet, derekasan küzdött, de jól látható volt, hogy nem ez a szélerősség a komfortzónája. A manőverezőképessége nagyon jó, könnyen lehet vele félgázon is biztonságosan repülni. Mivel elsősorban viszonylag kis területen való repítésre vásároltam, ezért igyekeztem magam előtt repkedni egy kis képzeletbeli dobozban, nyolcasokat leírva a levegőben. Természetesen a leszállás ilyen szélviszonyok és a kis súly miatt nem jelentett gondot, gyakorlatilag függőlegesen "lehelikopterezett". Második repítésnél kipróbáltam a bolondbiztos "SAFE® Technology"-t is. Nagyon jól működött, minden körülmények között vízszintesen tartotta a gépet. A harmadik felszállást a talajról próbáltam, ami a körülmények miatt nem volt problémás, hiszen a motor indításával egy időben már fel is kapta a szél és repült. Az akkumulátor merülésére oda kell figyelni, mert gyorsan történik, szinte minden előjel nélkül. Pont messzebb küldtem a repülőt, amikor feladta az akksi, úgyhogy sétálhattam egy kicsit. A következő akkumulátornál, már beállítottam a rádiómon lévő időzítőt 5 percre, így nem ért meglepetés. A gép köszönhetően az erős motorjának, korlátozottan mű-repülhető. Ez azt jelenti, hogy lehet vele bukfencezni, orsózni és háton repülni is. Egyelőre csak a bukfencet próbáltam ki, ebben az időjárási körülményben nem akartam erőltetni. Összességében nem bántam meg, hogy ezt a kis gépet választottam, nagyon jó szórakozást tud nyújtani és nem utolsó sorban jól mutat a polcon is!

Pár (telefonos) kép a repítésről:
































Nem véletlenül kapta a díjat:










Érdekesség, hogy kapható komplett FPV szett is!

























Az eredeti repülőgép (Cub Crafters Sport Cub):

2015. február 19., csütörtök

Hatodik videó, a 2014-es felvételek legjava

Az év végére vágtam egy "highlights" videót a legjobban sikerült, illetve leghangulatosabb felvételeinkből.

A nyitókép megint egy "time-lapse" felvétel az autóból, ahogy a repülőtér felé megyünk. Következő vágás az egyik Pipishegyi felvétel. Újabb vágás (szintén "time-lapse") ahol mindhárman megjelenünk, ahogy a terülj-terülj asztalkámról tömjük a fejünket a DMBK öszi buliján. Következő vágás ahogy az Arcus vitorlázóm méltóságteljesen fordul a lemenő nap fényében. Ezekben a gyors kezdő vágásokban a "lenti" rohanó és a "fenti" nyugalmas világot szettem volna így érzékeltetni. A rohanós részekhez a kiváló Overkill együttes "Playing with spiders" c. számának elejét, a nyugis részekhez a Phoenix Music - Planet Earth c. számot használtam zenei aláfestésnek.

A következő vágás már a klip főtémájának kezdete, vagyis a válogatott felvételek képei. A felvételeket nem időrendben vágtam, inkább csak a megfelelő hangulatot próbáltam elkapni. 0:42 -nél pl. Tibi veszi az alacsony áthúzásomat a kézben tartott fedélzeti kamerájával. Itt jól látszanak az Arcus fényei is. A főtéma zenéje a Pink Floyd együttes "Learning To Fly" c. szerzeménye, ami jól passzol a kliphez, hiszen a felvételek az (RC) repülésünk kezdeti lépéseit és a tanulás folyamatát mutatja be. Bár nagyon profinak tűnünk így kívülről... :)

2:46 -nál egy újabb érdekesség. Tamás készített egy szabadon repülő balsa vitorlázót (ami aztán egy szilveszteri rakétakísérlet áldozatául esett) azért, hogy elsajátítsa rajta a fóliázás rejtélyeit. Ez egy ú.n. "eldobós" repülő, semmilyen elektronikát nem tartalmaz. A DMBK bulin felfogattuk az egyik Arcusra, úgy, hogy bizonyos sebességnél elszívódjon a hordozó repülőtől és magától vitorlázzon le. Az első repítésnél a rögzítés túl jól sikerült, az Arcus hátán maradt a kis vitorlázó. A következőnél már sikeres volt a kísérlet, de nem folytattuk, mert az irányítatlan kis repülő ön és közveszélyes volt...

Évet záró klipnél szinte kötelező a baki parádé is. Természetesen ezt sem hagytam ki. Háttérzenének Scott Joplin "The Entertainer" c. szerzeményét választottam. A hangeffekteket rajzfilmekből, a tapsoló asszonyokat pedig az egyik Monty Python jelenetből kölcsönöztem.



2015. február 16., hétfő

2015 február 15. Első idei repítésünk (LHDK).

Szép, napos idő volt vasárnap, ezért Tamással úgy döntöttünk, hogy kimegyünk a repülőtérre és kihagyjuk a termet, Tibi most úgy sem tudott volna jönni.
A karácsonyra kapott HobbyZone Sport Cub S minigépem szűzfelszállását mindenképp a repülőtéren szerettem volna megejteni. Ezt sajnos a körülmények nem tették lehetővé (nagy volt a szél egy ilyen gépnek), de vittem magammal az Arcus vitorlázómat is, úgyhogy azért tudtam egy jót repíteni.
Tamás első saját kezűleg összerakott (balsa kit) Cessna gépét hozta ki, szintén berepülni, bár ennek a gépnek a szűzfelszállása már az "Andreas repülőterén" megtörtént a múlt szombaton.
Gondolom, majd lesz egy bejegyzés a Cessna építéséről is.

Néhány modellező társunk szintén kint volt, beszéljenek a képek!
(Foto: Szabó "Főnök" Tamás)

Legalább a füvet megmutattam a kisgépnek.









Ez azért jó, mert kicsi ...

















Nagy a szél, de bizakodunk!


















 Úgy könnyű, ha valaki jól tud repülni...















A "motoros" gépeket nem annyira zavarja a szél.














A Cessna is indulásra kész.









 Jól mutat a levegőben...
És persze az építő/tulajdonos kezében is...













Figyelem.













 Az Arcus bírja a szelet.













Vitorlázó idő.











Lehet mű-repülni is (ha valaki tud).












Kupaktanács.











Nincs meleg, de erős a fény...











 Ez meg azért jó, mert nagy...


Igazi? :)










Azért van aki örül a nagy szélnek is...

















Tibi által készített "WWG összekötő híd" szépen átvészelte a telet!