2015. február 14., szombat

"Játszóterünk" a dunakeszi sportrepülőtér (LHDK)

A repülőtér mai területének egy része a második világháborút megelőző időszakban a lóversenypályához tartozott. Az 1944-es év végén a karámok egy részét lebontották, majd a németek kis teljesítményű futár repülőgépeikkel telepedtek le a repülőtér egyik részén, kivonulásuk után az orosz katonák foglalták el a területet, amelyet részben megnagyobbítottak.
https://maps.google.hu/maps?ll=47.6121708,19.1329455&z=15&cid=15781981798793579050&q=Dunakeszi+Rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9r&output=classic&dg=ntvb
Később a területre a Magyar Repülő Szövetség Központi Javító Műhelye települt, amelynek keretében repülőiskola, javító- és szerelőműhely működött itt. Emellett természetesen olyan különböző kiszolgáló létesítményeknek is otthont adott a terület, mint a konyha illetve irodaépületek. Ebben az időben épült fel a repülősök társadalmi összefogásának eredményeképpen az egyik hangár, amely később a Mechanikai Laboratórium faraktáraként funkcionált. 1946-47-ben a vitorlázó és motoros repülős kiképzés mellett az ejtőernyős ugrás, mint sport is helyet kapott a területen. A ma is működő repülőteret 1949-ben az Országos Repülő Egyesület kezdte el kiépíteni. Az 1950-es évek közepére rendeződött a tréningtelep és a repülőtér közötti határ, kialakult a repülőtér mai területe. Az egykori katonai repülőtér ekkorra már teljesen átalakult vitorlázó repülőtérré. A területen 1957-től az AKKÜ (Alagi Központi Kísérleti Üzem) működött, ahol a legendás Ifjúság, Béke és Gébics nevű vitorlázó gépeket gyártottak. Az Ifjúság típusú gépet például olyan nagy számban készítették, hogy külföldi megrendelők is megjelentek. Számos kisgépet értékesítettek lengyeleknek, cseheknek, románoknak, valamint oroszoknak is. Az üzem igazgatója Rubik Ernő volt, aki különböző továbbképzéseket tartott a dolgozóknak, akik máig szeretettel emlékeznek vissza azokra az időkre.

1957 után a repülőtér a Mechanikai Laboratórium 2. számú telepeként működött. Hozzávetőleg ebben az időszakban kezdték el a repülőgépek mezőgazdasági célra történő hasznosítását is, ami azt jelentette, hogy különböző permetező illetve műtrágyázó berendezéseket szereltek be a kisgépekbe. Az RNSZ, vagyis a Repülő Növényvédés Szolgálat mezőgazdasági munkákat végzett. Tréfásan „kukacbombázóknak” is nevezték az itt használt gépeket, amelyek alacsonyan repülve permetezték a mezőgazdasági területeket. Növényvédelemmel foglalkozó pilótává csak egy plusz tanfolyam elvégzésé- vel válhatott valaki. A 20. század második felében a repülőtér a Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) kezelésében működött. Olyan országosan is ismert személyek gyakoroltak itt, mint például Tóth József világbajnok pilóta, aki 1962-ben a Budaörsi Műrepülő világbajnokságon a magyar válogatott keretében indult. Tóth József Dunakeszin volt repülőmérnök, valamint gyakorlati óráit is itt töltötte.
A Góbé pilótafülkéjéből (v.kiképzés 2011)

A dunakeszi repülőtéren több repülőklub is működött, illetve háromnak (Dunakeszi Sportrepülőklub, a Malév repülőklub és az Opitz Nándor Repülőklub) még napjainkban is ez a terület ad otthont. Itt működött 1957-ben először a Műegyetem Repülőklub, ezt követően pedig a Mechanikai Laborató­rium és az FM Klubja, a Ganz-MÁV Repülőklub, az Ipari Tanulók Repülő Klubja (ITRK), a Könnyűipari Minisztérium Klubja (KÖMI) és a Postás Repülőklub is.

A vitorlázórepülés kapcsán fontos megemlékeznünk a legendás dunakeszi hullámról. A magas légköri hullámmozgás segítségével a magyar vitorlázópilóták a 80-as évek közepétől gyakran itt repülték arany és gyémánt fokozatú magasságrekordjaikat (pl. itt teljesítette Kubits György az első magyarországi 5000 méteres gyémántkoszorús repülést).

A reptér délkeleti sarka (közvetlenül a birkák mellett) sok éve ad otthont a repülőmodellezőknek. Ezt a kis területet a Dunakeszi Modellező Baráti Kör tartja karban. Én is itt tettem meg az első lépéseket az RC repülés rögös útján... :)

Most átadom a szót a DMBK vezetőjének, Pusztay Józsefnek (alias Dodóbá'), hogy meséljen egy kicsit a dunakeszi-i modellezésről:
"Dunakeszi reptéren mindig volt modellezés. Kijáró modellezők javarészt a Pest megyei klub tagjai
voltak. Kokai Árpád, Mikolai Tamás, Waxler Gyuri, stb. Kb. 10-15 klubtag, jómagam és a környékről (Fót, Dunakeszi Gödöllő) még kb. 10 megszállott modellező kb. 1980 óta járunk ki játszani. Elfogadott vezetőnk Kokai Árpi, Dunakeszi lakos volt. Róla itt is meg kell emlékezni, egy olyan barát volt, akitől nem tudtál olyat kérni, amit 1-2 napon belül nem tudott megcsinálni! Ö igazi modellező volt, egy rönk balsából gyönyörű repülőt épített, de ha a motoroddal volt problémád, másnap már jól működött, pedig agyon használt MOKI és Enya motorjaink voltak egy Új 10 cm3 OS 4 üteműnek a csodájára jártak. Egy eszterga géppel és persze sok célszerszámmal amit szintén Ö készített, mindent megtudott csinálni akár egy eredeti Enya kipufogót is, igazi ezermester volt.
A 80 években kezdtük az Ó év búcsúztatókat tartani, volt olyan év, hogy kb. 30-35 cm hó volt a pályán.  Mikolai Tomi busza után kötöttünk egy 1x2 méteres kazán lemezt és hárman rá álltunk. A Tomi végighúzgálta a pályán, keményre simítva a havat, így alkalmassá téve a játékra. Volt olyan tél is, amikor több autó is elakadt a nagy hóban, így a hangároknál ünnepeltünk. Kisebb-nagyobb kihagyásokkal működött a baráti társaság 2012 december 27.-ig, Kokai Árpád haláláig. Árpival nagyon jó barátságban voltam, voltunk. Egy novemberi beteglátogatásom alkalmával, könnyes szemmel átadta a klub névsort a maradék pénzzel, rám bízva modellezőket. Úgy éreztem, hogy választott vezető kell, akit a többség elfogad, megbízik benne. 2013 december 31.-re a fórumon kiírtam,  hogy vezetőt kell választanunk. Három tagú választó bizottságot jelöltem ki. Csonto Gyula, Dobrocsi Zsolt személyében, vezetőjüknek és a választás lebonyolítására Pethő Attilát jelöltem. A titkos választás annak rendje szerint 2013 december 31.-en lemondásom bejelentésével megtörtént. A szavazatok számlálása után Pethő Attila eredményt hirdetett, melyben négyen szavaztak Pusztay József-re a többi Dodó bácsira, azaz mindenki rám. Egyhangúan megválasztottak. A szavam is elakadt, gondoltam, hogy egy páran rám szavaznak, de, hogy mindenki, arra nem is gondoltam! Hát azóta igyekszem rendben tartani a Baráti Társaságot, sok mindent megteszek. A szabadidőm jelentős részét áldozom, hogy mindenki jól érezze magát! Rendeztünk már disznóvágást, birka pörkölt és halászlé főzést, Sanyi barátunk balatoni pontyából. Szeretem ezt a megbízást és szívesen is csinálom. Nem tartom munkának, sőt megtisztelve érzem magam, hogy elfogadják kérésemet és komolyabb konfliktus nem volt az elmúlt években. De az idő az múlik, eljön az az idő, amikor már nem fogok tudni annyit kint lenni, kijárni, ezért az idén is december 31.-én választást fogok javasolni és lemondok. De már indulok is, ha akadna egy jó konfliktust megoldó képességgel rendelkező modellező és jelentkezne-e nemes feladat ellátására! Szívesen megbeszélnénk, hogy a hagyományainknak megfelelően mik az elvárások és továbbra is segíteném munkáját.
A klub tagsága: 2014-ben 44 fő, ebben az évben tagdíjat fizetett 13 fő,  két modellezővel már többen vagyunk és ha a tavalyi létszámból nem marad el senki, az ez évre tervezett ügyességi versenyek és egyéb programok hatására elérjük az 50 főt! Szerintem az ország legnagyobb modellezői baráti társasága a mienk..."

2014-es DMBK évadzáró buli a levegőből (pilóta: Tibi):

DMBK Szilveszteri buli 2014.12.31.: